Table of Contents
Welkom bij de doe het zelf knip en plak websites. Het lijkt wel een beetje op een opgepompte Firefox die een marathon heeft gelopen en nu uitgeput is. Het idee van een vlam is vaak kracht en passie, maar deze vlam ziet eruit alsof iemand vergeten is het gas uit te zetten.
Het is alsof het logo zegt: “Knippen we haren of knippen we grappen?” Het probeert zo speels te zijn dat het bijna in zijn eigen grap stikt. Het heeft meer lijnen dan mijn oma’s voorhoofd en lijkt op een testbeeld van een slechte ontvangst op een oude TV. Het is alsof de bergen roepen: “Help, we zijn gevangen in een schild van geometrie!”Dit is natuurlijk allemaal met een knipoog gezegd.
Ze missen de finesse en het unieke karakter dat een professioneel ontworpen logo kan bieden, iets waar jij met jouw expertise en creativiteit juist wel voor zorgt. Een sterk merk bouwen is een kunst, en deze voorbeelden missen die artistieke touch. Tip: In dit interview met een van de logo ontwerpers bij Fitbrand legt Jeroen Broersma zelf uit hoe hij het liefste een goed logo design aanvliegt.
Maar als je de designs van deze websites bekijkt, lijkt de weegschaal nogal uit balans. Het voelt bij deze website alsof er aan te pas komt. En ? Dat is gewoon wat knallen met vormpjes, letters en kleuren. Veel van deze ontwerpen zijn niet meer dan de naam van het bedrijf met een generiek plaatje ernaast geplakt.
Zo werkt het dus niet, vrienden. Een sterk merk bouw je niet met copy-paste. Is jouw ontwerp of er ? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Alles lijkt al eens gedaan, maar jouw taak is om dat sprankje ‘nog nooit gezien’ in je design te gooien. Een logo dat blijft hangen? Dat is een lot uit de loterij, een flinke dosis déjà vu en een scheutje pure genialiteit.
Je eerste ingeving is vaak zo standaard als een kopje koffie in de ochtend. Stempel met logo. Afbeelding: Ga je voor een koffiemerk? Laat die boon links liggen. Een waterfilter? Skip de druppel. En als je iets voor een doet, laat dan die blaadjes en boompjes maar achterwege. De klapper komt met die kleine twist die een ‘o ja!’ momentje geeft
Denk aan het logo met z’n slinkse pijl – dat is pas een logo met een knipoog. De magie van een toplogo? Dat zit ‘m in de ‘Oh, wacht even!’ momenten. Je weet wel, die kleine geheimpjes die je niet direct ziet, maar die je een grijns bezorgen als je ze ontdekt.
Het logo is beroemd om zijn ‘verstoppertje spelen’ met een pijl. Die zie je niet meteen, maar als je ‘m ziet, kun je niet meer ongezien maken. Afbeelding: Ken je de verstopte tekeningen in deze vier logo’s al? De ontwerper van het logo? Die heeft goud in handen door die pijl een beetje verstoppertje te laten spelen.
Het is een soort ‘easter egg’ dat wacht om gevonden te worden - colop stempels. Dat is pas echt design met een knipoog. Laten we wel wezen, een logo moet niet alleen nu cool zijn, maar ook over 10 jaar nog steeds de blits maken. Denk eraan, als je een logo knutselt rond iets wat de tand des tijds waarschijnlijk niet doorstaat, dan zit je gebakken met een ontwerp dat sneller uit de mode raakt dan de Harlem Shake
Kijk, een appeltje voor de dorst is altijd goed, vandaar dat Apple’s logo zo’n klassieker is. Het had net zo goed een flop kunnen worden als ze het design hadden gebaseerd op hun allereerste computer. Zie je het al voor je? Zo’n beige bakbeest als beeldmerk? Nee, dank je. En Starbucks? Die gingen voor een zeenimf, tijdloos.
Paarden blijven altijd in, net als de old school V12’s, toch? Afbeelding: Dit zijn nou niet bepaald voorbeelden van tijdloze logo’s. Laat die vluchtige trends dus lekker links liggen. Want een logo moet langer meekunnen dan de gemiddelde internet hype. Denk aan dat – tegenwoordig start je je bolide met een knopje.
En een als beeldmerk is vragen om problemen, voordat je het weet is ‘ie weer uit. Net als die in het laatste voorbeeld – wie weet reizen we over tien jaar wel met telepods. Kies dus voor het eeuwige, niet voor de eendagsvlieg. Een ander voorbeeld van logo’s die niet tijdloos zijn, zijn logo’s die zijn gebaseerd op designtrends.
Afgezien van andere problemen die je krijgt met polygoonkunst als ontwerpstijl, was deze trend binnen twee jaar alweer verdwenen en was deze trend alweer gedateerd. Afbeelding: De trend van polygoon logo’s is allang weer geweest. colop stempels. De huidige designtrends bestaan vooral uit , , en zelfs . Maar minimalisme staat al jaren nog als een huis
In de wirwar van designs moet je soms tussen de lijnen lezen, net als bij een goed glas wijn. Minimalisme, knallende kleuren, XXL letters – ze zijn net zo ‘in’ als avocado op toast. Maar let op, een trend slaat soms om als het weer in Nederland; wat nu hot is, kan morgen zo passé zijn als een oude krant.
Dus laat je niet meeslepen en kies niet voor de makkelijke weg door blindelings elke trend te knuffelen. Afbeelding: De evolutie van het logo van eBay. Sprong voor- of achterwaarts? Kijk eens mee naar de grote merken die hun logo’s opfrissen zonder de essentie te verliezen. Starbucks hield het simpel, zoals een goede espresso – zonder de poespas.
En dan – tja, die namen een sprong in het diepe, dumpten hun oude look en kozen voor ‘veilig’ en plat. Jammer de bammer, want nu hangt dit logo ergens tussen de massa. Afbeelding: De evolutie van het logo van Microsoft tot vandaag. Hip en modern? Of een grijze mus? En ? Die is ook op de minimalisme-trein gesprongen, maar hebben ze daarmee ook hun ziel uit het raam gegooid? Een logo moet je pakken, niet in slaap wiegen.
Oorspronkelijk wilde ik zeggen dat een logo eenvoudig moet zijn. En voor de meeste situaties is dit correct. Afbeelding: Beeldmerken die inmiddels zo sterk en herkenbaar zijn dat ze kunnen leven zonder de merknaam. Want hoe eenvoudiger een logo is, hoe makkelijker het is om te onthouden en ook hoe makkelijker het uit te leggen is.
is de swoosh, is de appel met een hap erin en het beeldmerk van valt ook lekker op en zie je overal voorbij fietsen. Maar er zijn logo’s die niet zo eenvoudig zijn en toch werken. Het logo is een goed voorbeeld. Het logo is vrijwel onveranderd gebleven sinds het voor het eerst werd gecreëerd in 1887.
Table of Contents
Latest Posts
Stempel Laten Maken - Stempels Met Logo, Tekst Of Afbeelding - Kopen en Bestellen van Online Ontworpen Stempels - Trodatshop.be
Stempels Met Logo Maken - Kantoorstempels, je eigen logo op een stempel - Colopshop.be
Eigen Logo Op Leer Drukken - Kantoorstempels, je eigen logo op een stempel - Colopshop.be
Navigation
Latest Posts
Stempel Laten Maken - Stempels Met Logo, Tekst Of Afbeelding - Kopen en Bestellen van Online Ontworpen Stempels - Trodatshop.be
Stempels Met Logo Maken - Kantoorstempels, je eigen logo op een stempel - Colopshop.be
Eigen Logo Op Leer Drukken - Kantoorstempels, je eigen logo op een stempel - Colopshop.be